Savunma ve Stratejik Analizler

26 Mayıs 2010 Çarşamba

ROKAF son Altın Kartalını teslim aldı

Güney Kore Hava Kuvvetleri ROKAF, geçtiğimiz günlerde 50. ve şimdilik sonuncu T-50 Golden Eagle (Altın Kartal) tipi tekamül eğitim uçağını, diğer modelleriyle birlikte toplamdaysa 82. uçağını teslim aldı.
T-50 projesinin gelişim süreci 18 yıl öncesine, 1992 yılına dayanıyor. Güney Kore şirketlerinden Samsung, KTX-2 projesi adı altında süpersonik bir ileri jet eğitim uçağının ArGe faaliyetlerine bu tarihte başladı. Buradaki orta/uzun vadeli amaç, ROKAF envanterinde bulunan ve tekamül/ileri jet eğitimlerinde kullanılan T-38 Talon ve Hawk yanında, uzun vadede F-5F Tiger II jetlerinin yerine geçecek yeni nesil bir eğitim uçağı ve aynı platformun yakın destek versiyonunu geliştirmekti.

Gerek Güney Kore‘nin kendi başına tam bağımsız bir uçak geliştirme tecrübesi henüz tam bulunmadığından, gereksede ArGe maliyetinin en az 2 milyar doları bulacağı tahmin edildiğinden, projeye ABD‘den Lockheed Martin ile müşterek olarak devam edilmesi kaçınılmaz görüldü.

Kaldı ki Güney Kore daha önce General Dynamics orijinli ve Lockheed Martin‘nin devraldığı F-16 uçaklarını kısmen kendisi lisans altında üretmekteydi.

Nitekim Güney Kore 1986-1992 yıllarında 40′ı Blok 30, yine 1992-2004 yıllarında 140′ı Blok 52 serisi olmak üzere, toplam 180 adet F-16 uçağı temin etmiş ve bunların büyük bir bölümünü yurt içinde lisans altında kendisi üretmişti.

Güney Kore‘nin kendine has F-16 kodlaması KD-16 şeklindedir ve bu uçakların 150′den fazlası halen kullanımdadır. Dolayısıyla Güney Kore‘nin F-16 projesi, Türkiye‘deki 1987-1999 sürecinde gerçekleşen F-16 projesindeki gibi bir ortak üretim değil, lisans üretim projesiydi.

Güney Kore‘nin KTX-2 projesinin ArGe ve Lockheed Martin işbirliği anlaşmaları yüzünden zaman kaybedildiği için projenin somut bir hal alması 1997 yılını bulacaktı. Buna göre ArGe maliyetinin % 17’sinin, sonradan Güney Kore Havacılık Endüstrisi adını alacak olan KAI, % 13′ünün Lockheed Martin, geriye kalan % 70′ininse Güney Kore Devleti tarafından karşılanması kararlaştrıldı.

T/A-50 dizaynının bir nevi hafif F-16‘ya benzemesi de bu yüzden tesadüf değildir ve Lockheed Martin‘nin projedeki ArGe ağırlığından kaynaklanmaktadır.

24 Ekim 1997 tarihinde ikisi statik yer testleri amaçlı olmak üzere altı prototipin üretimine karar verildi. Ekim 1999′da, Güney Kore şirketleri Samsung, Hyundai ve Daewoo’dan oluşan havacılık konsorsiyumu KAI adı altında birleşti ve uçağın adı Şubat 2000′de T-50 olarak değiştirildi.

Ocak 2000′de üretimi start alan ilk T-50 prototipinin 31 Ekim 2001 tarihinde kamuoyuna tanıtılmasının ardından 39 dakika süren ilk uçuş bundan sekiz yıl önce, 20 Ağustos 2002 tarihinde gerçekleşti. Bunu 8 Kasımda ikinci prototipin ilk uçuşu takip etti. İlk süpersonik uçuş hızına 19 Şubat 2003 tarihinde ulaşıldı ve 1.05 Mach süratine erişildi. Aynı platformun yakın destek/saldırı modelinin prototipiyse 29 Ağustos 2003 tarihinde uçtu ve bunu diğer prototipler takip etti.

Güney Kore Hava Kuvvetleri ROKAF için bugüne dek 2003 yılı sonundan bu yana KAI’ye toplam 82 adet T/A-50 siparişi verilmişti. İlk seri üretim uçağı KAI tesislerinden 2005 Ağustos’unda çıktı ve aynı yılın Aralık ayında ROKAF’a teslim edildi.

Teslim edilen toplam 82 Golden Eagle platformlarının miktar ve dağılımları, 50 adedi eğitim maksatlı T-50, 10 adedi ROKAF akrobasi timi Black Eagle için T-50B ve 22 adedi de yakın destek saldırı tipi A-50 şeklindedir.

KAI’nin T/A-50 uçağının uluslararası ihalelerde bugüne dek herhangi bir başarısı olamadı. En son Birleşik Arap Emirlikleri‘ndeki 1 milyar EURO’luk ihaleyi İtalyan rakibi M-346‘ya karşı kaybederek hayal kırıklığına uğrayan KAI, bu uçaklardan ROKAF’ın toplamda 200′üne ihtiyaç duyduğunu hesap etmekte olup, ayrıca Türkiye de T-50 uçağının potansiyel müşterisi olarak Güney Kore‘yi ümitlendirmeye devam etmektedir.

http://www.savunmasanayi.net/rokaf-son-altin-kartalini-teslim-aldi/rokaf-son-altin-kartalini-teslim-aldi/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder