Savunma ve Stratejik Analizler

23 Ocak 2012 Pazartesi

İlk yerli seyir füzesi 'inkâr'la çakıştı

23 Ocak 2012  GAZETE HABERTÜRK / Murat GÜRGEN

TÜBİTAK Başkanı Prof. Yücel Altunbaşak’ın kurum tarafından geliştirildiğini ve 2 yıl içerisinde 2500 kilometre menzile ulaştırılacağını açıkladığı ilk yerli seyir füzesi SOM (Stand-off Missile) “menzil dışı mühimmat”, önemli bir yol ayrımında.

SOM Projesi, Savunma Sanayi Müsteşarlığı (SSM) ile TÜBİTAK arasında 2006 yılında imzalanan 60 milyon dolarlık anlaşma ile başladı. 2008’de üretilen füze, test atışlarının yapılmasının ardından geçen yıl İzmir’de, Türkiye Hava Gösterileri kapsamında kamuoyuna tanıtıldı. Fransa, SOM füzesi için Türkiye’ye TR40 turbojet motoru satıyor. Ancak soykırımı inkâr yasası çerçevesinde Fransa’ya uygulanacak yaptırımlar nedeniyle, SOM füzelerinin motorlarının Fransa’dan temini son bulacak.

Türkiye’nin 2500 kilometre gibi bir menzil hedefini açık açık ilan etmesinin de teknoloji paylaşımı konusunda elini zora soktuğu belirtiliyor.

TÜRKİYE ÜRETECEK

Gelinen noktada Turbojet motor üretimine yönelik ArGe projelerini değerlendiren Savunma Sanayi İcra Komitesi, Kale Havacılık ile görüşmelere başlama kararı aldı. Kale Havacılık’ın motoru 4 yılda geliştirmesi öngörülüyor.

İŞTE SOM
* Bazı F-16 ve F-4 uçaklardan atılabiliyor.
* Yeni nesil F-35’lerden de atılabilmesi planlanıyor.
* Deniz ve karadan ateşleme platformları geliştirilecek.
* Güdüm özelliklerine göre üç versiyonu üretilecek.
* Seyir füzesinin balistik füzeden farkı yeryüzüne paralel olarak ve bir uçak gibi rotasında ilerlemesi.
* GPS güdümü ve seyrüsefer sistemleri sayesinde yeryüzü engellerine takılmadan ve şaşmadan hedefini vurabiliyor.

http://ekonomi.haberturk.com/airport/haber/708568-ilk-yerli-seyir-fuzesi-inkarla-cakisti

5 Ocak 2012 tarihli Savunma Sanayi İcra Kurulu toplantısı karar metninde TURBOJET motor türevleri hususunda şu karar alınmıştır.

4. HAVA KUVVETLERİ KOMUTANLIĞI İÇİN TURBOJET MOTOR İHTİYACINI KARŞILAMAK ÜZERE BAŞLATILAN AR-GE PROJESİ KAPSAMINDA ALINAN TEKLİFLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ SONUCUNDA, KALE HAVACILIK SANAYİ A.Ş FİRMASI İLE SÖZLEŞME GÖRÜŞMELERİNE BAŞLANMASINA,4. HAVA KUVVETLERİ KOMUTANLIĞI İÇİN TURBOJET MOTOR İHTİYACINI KARŞILAMAK ÜZERE BAŞLATILAN AR-GE PROJESİ KAPSAMINDA ALINAN TEKLİFLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ SONUCUNDA, KALE HAVACILIK SANAYİ A.Ş FİRMASI İLE SÖZLEŞME GÖRÜŞMELERİNE BAŞLANMASINA,

http://www.ssm.gov.tr/anasayfa/hizli/duyurular/PressReleases/Sayfalar/5Ekim2012SS%C4%B0K.aspx

Bu anlamda proje geliştirme aşaması için tedarik edilen Fransız TRI-40 turbojet motıorlarının seri üretimde kullanılması düşünülemez.
Çınar Çakmak

2 yorum:

  1. yani,som fuzesi 5 yil sonra turbo jet motorlari uretildikten sonrami islevsel olacak.Tusas F16 motor uretimi yapmiyormuydu?herhalde daha basit bir motoru som icin yapabilirler?
    yada baska ulkelerden alinsin.5 yil beklenirmi?

    YanıtlaSil
  2. Yazilim ve elektronik olarak atilimlarin yapildigini biliyoruz, fakat mutlaka ve mutlaka bu tur motorlarin milli olanaklarla uretilmesi ve disariya bagimliligi sifir noktasina indirmemiz gerekmektedir. Yarin basimiza ne gelecegini biliyormuyuz? Bakin ermeni sorunu, israil sorunu, yunan sorunu derken cevremizde bir sorunlar yumagiyla bogusup duruyoruz. Som fuzesi Turkiye icin muhtesem bir urun olabilir. Fakat bagimsiz olarak uretmek sartiyla.

    YanıtlaSil