Savunma ve Stratejik Analizler

10 Aralık 2012 Pazartesi

Barış Kartalı Konya'ya geldi

08 Aralık 2012  RASİM ATALAY

Türk Silahlı Kuvvetleri'nin terörle mücadelede ciddi yol alabileceği stratejik bir koz olan, ayrıca teknik özellikleri nedeniyle 'uçan kale' diye de adlandırılan, Havadan Erken İhbar ve Kontrol Uçağı olan Barış Kartalı uçaklarından ilki dün Konya 3. Ana Jet Üs Komutanlığı'na indi.

Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyacını karşılamaya yönelik dört adet Havadan Erken İhbar ve Kontrol Uçağı (AEWC) sağlanmasına yönelik Boeing ve Türk Havacılık ve Uçak Sanayi A. Ş-TAİ (TUSAŞ) işbirliğiyle yürütülen proje kapsamında, 'Başır Kartalı' adı verilen ve teknik özellikleri nedeniyle 'uçan kale' diye de adlandırılan uçaklardan ilkinin 2012 yılının sonunda teslim edileceği belirtilmişti. Konya 3. Ana Jet Üs Komutanlığı'na dün ilk Barış Kartalı iniş yaptı.

Türkiye, Kasım 2000'de yeni bir AEW & C sistemi geliştirilmesine ilişkin Boeing ile sözleşme müzakerelerine başlamış, 2002'de imzalanan sözleşme, Temmuz 2003'te yürürlüğe girmişti. Barış Kartalı adıyla anılan proje kapsamında, TSK'nın ihtiyacını karşılamaya yönelik dört adet havadan erken ihbar ve kontrol uçağının modifikasyonu ile mürettebat eğitimi, görev desteği ve sistem bakımına yönelik yer destek hizmetleri verilmesi öngörülüyor.

Bir uçağın havada, karada ve laboratuarlarda gerçekleştirilen görev sistemi doğrulama testleri, Seattle'da tamamlandı. Diğer üç uçağın modifikasyon çalışmaları, TUSAŞ-TAİ tarafından Ankara'da gerçekleştirildi.

Haziran Ayı’nda Konya’da gerçekleştirilen Anadolu Kartalı 2012/2 Tatbikat brifing broşüründe “Anadolu Kartalı’nda görev yapan tüm kırmızı ve mavi roldeki uçaklar, NATO Havadan İhbar ve Kontrol uçakları ve Hava Kuvvetleri’nin radarları tarafından sevk ve idare edilmektedir. Şu ana kadar NATO tarafından sağlanan Havadan İhbar Kontrol Uçakları ile birlikte, bu eğitimde ilk kez Türk Hava Kuvvetleri’nin Barış Kartalı isimli Havadan İhbar Kontrol Uçağı komuta kontrol görevini yerine getirecektir. Önümüzdeki yıllarda İnsansız Hava Sistemleri de Anadolu Kartalı Eğitimleri’nde kullanılacaktır” denilmişti.

Geçtiğimiz yıllarda Konya’dan tanker uçağı ile birlikte havalanan F-16’ların Londra’daki inişlerinden sonra ABD’deki RED FLAG Tatbikatı’na katılmış olması önemli bir gelişme olarak kaydedilmişti. Buna ilaveten hava, kara ve deniz unsurları ile irtibat kurabilen, çok alçaktan uçan 20 kilometre hıza sahip insansız hava araçlarını dahi tespit edebilme kabiliyetine sahip, 350 kilometrelik alanda tarama yapabilen Erken Uyarı ve Kontrol Uçağı’na sahip olmak askeri anlamda bir devrim olarak değerlendiriyor. Türkiye’nin bu güce sahip olması başta İsrail olmak üzere pek çok bölgesel ve küresel aktörü rahatsız etmeye yetiyor.

Barış Kartalı uçaklarından ilkinin modifikasyonu (yolcu uçağının HİK konfigürasyonuna dönüştürülme işlemleri) Mart 2005’de ABD/Seattle’da, 2. uçak modifikasyonu Mart 2006’da Ankara/TAI tesislerinde, 3. uçak modifikasyonu Kasım 2006’da, 4. uçak modifikasyonu Mart 2007’de Ankara/TAI tesislerinde başlamıştı.

Havadan erken uyarı ve kontrol uçağı AEWC, Boeing 737-700 üzerine kurulu çok amaçlı elektronik tarama radarıyla eşzamanlı olarak hava ve denizdeki hedeflerin izini sürebiliyor, operasyon alanını tarayan kullanıcının, uçağı yüksek performansta kontrol etmesini sağlıyor. AEWC’lerde kullanılan bir yenilik de, ağırlığı azaltarak güvenilirliği artıran ve hedef korelasyonunu kolaylaştıran entegre ‘Dost ve Düşmanı Tanıma Sistemi’. Ayrıca, buna ek olarak uçaklarda azami esnekliğe sahip geliştirilmiş açık sistemli bir yapı bulunuyor.

http://www.merhabahaber.com/baris-kartali-konyaya-geldi-86851h.htm

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder