Savunma ve Stratejik Analizler

29 Aralık 2013 Pazar

ANKA TEI'nin motoruyla uçacak

27/12/13 Muhammet METİN/Kokpit.aero

TUSAŞ Motor Sanayii Anonim Şirketi (TEI) tarafından ANKA İnsansız Hava Aracına özgün yerli motor geliştirmek için başlatılan çalışmalarda önemli bir dönüm noktası daha aşıldı.

Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile TEI arasında ANKA İnsansız Hava Aracına özgün yerli motor geliştirmek üzere 27 Aralık 2012 tarihinde sözleşme imzalandı. Sözleşme kapsamında çalışmalara başlayan TEI, ANKA İHA'nın pistonlu,JP-8 jet yakıtı ve dizel yakıt ile çalışabilen turbodizel tipi yerli motor'un ilk yer testlerine başladı.

Kokpit.aero'nun sorularını yanıtlayan TEI yetkilisi, ANKA İnsansız Hava Aracına yerli motor geliştirme çalışmalarına uzun süredir devam ediliyor. Bu kapsamda geliştirdiğimiz prototip motor ilk kez çalıştırıldı. İlk testlerde istenilen performansı sağladı. Aşamalı olarak motor'un çalışma saatlerini arttıracağız. Ağırlığı 230 kilogram olacak olan motorda yeni bir tasarım dişli kutusu kullanılacak. Havada maksimum 165 beygir güç üretebilecek motor, ANKA’yı 10 bin metre yüksekliğe çıkartabilecek. Motor kalifikasyon çalışmalarının uzun sürmesi nedeniyle ANKA-S projesine yetiştirilemeyecek.

HERONLAR SORUNSUZ ÇALIŞIYOR

Hava Kuvvetleri Komutanlığı tarafından kullanılan Heron'lar konusunda da bilgi veren yetkili, Gözcü-1 Heron İHA 2 yıllık garanti süresinin tamamlanmasıyla, Rotax 914UL motorları da dahil olmak üzere bakım, onarım ve tüm lojistik ihtiyaçları TEI tarafından sağlanıyor. Rotax motorunda yaşanılan sıkıntılar TEI mühendislerinin motor üzerinde yaptığı değişiklik sonrasında sorunsuz bir şekilde hizmet vermeye devam ediyorlar. Heron'larda kazanılan bilgi ve tecrübe başta ANKA olmak üzere diğer insansız hava araçlarında kullanılıyor.

MOTOR 4 YILDA HAZIR

ANKA platformunun ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde modifikasyon yoluyla havacılık ve askeri standartlara uygun olarak geliştirilecek motorun, kalifikasyon ve sertifikasyon testleri dahil 4 yılda tamamlanması planlanıyor. ANKA motorları konusunda TEI tek kaynak olacak. Bu proje ile Türkiye pistonlu motorlar bazında uçak motoru geliştirme, test ve analiz yeteneklerinin geliştirilmesi, uzman personel yetiştirilmesi ve kritik teknoloji kazanımı hususunda önemli kabiliyetler kazanacak.
http://kokpit.aero/index.php?route=article/article&article_id=5530

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder