Savunma ve Stratejik Analizler

30 Nisan 2015 Perşembe

SSİK’ten yerli yolcu uçağında Dornier 328 kararı çıktı

29/04/15 www.kokpit.aero

Başbakan Ahmet Davutoğlu, Milli Savunma Bakanı İsmet Yılmaz ve Genelkurmay Başkanı Orgeneral Necdet Özel’in katılımıyla yapılan Savunma Sanayi İcra Komitesi (SSİK) ilklere imza attı. Savunma Sanayi Müsteşarlığı’nda (SSM) gerçekleştirilen ve yaklaşık 2 saat süren toplantıda yerli yolcu uçağı için harita çıktı. Toplantıya ilk defa Ulaştırma Haberleşme ve Denizcilik Bakanı Feridun Bilgin de katıldı.

Projede, tasarım ve imalat hakkı Amerika’da yerleşik Eren ve Fatih Özmen’in sahip olduğu Sierra Nevada Corperation’a (SNC) ait, Almanya menşeli Dornier’in 328 modeliyle ilerlenmesine karar verildi. 2002'de iflas eden şirketin hem turboprop hem de jet motorlu modeli 328’in tasarım, imalat ve geliştirme haklarına SNC ile birlikte ortak olunacak.

Plana göre ilk etapta toplam 50 uçak imalatı gündemde. Bu uçaklar sivil tasarıma sahip. Ancak yapılacak modifikasyonlar ile askeri amaçlı da kullanılabilecek. 328 serisinin pervaneli modeli, Amerikan Hava Kuvvetleri tarafından kullanılıyor. Projenin maliyetleri Savunma Sanayi Destekleme Fonun’dan karşılanacak. Ana yüklenici olarak Savunma Teknolojileri Mühendislik STM şirketi imalat ve tasarımda koordinasyonu gerçekleştirecek.

Almanya merkezli Dornier şirketi, dünyanın en eski uçak imalatçıları arasında yer alıyor. Şirket, 1980’lerin sonunda geliştirdiği 30 koltuklu turboprop motorlu 328 serisi ile bölgesel havacılıkta farklı bir segmente geçmeyi hedefledi. Önceden tasarladığı Dornier 228 gibi uçakların kapasitleri 20 koltuğa kadar çıkıyordu.

İlk uçak 6 Aralık 1991’de uçtu. Bunu sertifikasyon sonrasında Ekim 1993’te hizmete girmesi izledi. Koltuk kapasitesi 30 ila 33 arasında değişiyordu. Ancak uçağın pazara sunulması sırasında ATR42, Saab 2000 gibi uçaklar, bölgesel pazarda koltuk kapasitesini yukarı doğru yani 50 koltuk ve üzerine çekti.

Bu gelişmeler yaşanırken Dornier, uçağın turboprop motorlarını jetle değiştirdi. Performansı arttırdı. Amaç 30-40-50 koltuklu bir uçak ailesi oluşturmaktı. Uçak hizmete 1996'da girdi. 2002 yılına kadar da üretildi. Toplam 217 uçak imalat hattından çıktı.

Dornier’in bir sonraki amacı, Amerikan Fairchild ile ortak, alttan kanatlı daha büyük bir yolcu uçağının yapımıydı. 728 ve 928 olarak adlandırılan alttan kanatlı iki farklı uçak tasarlandı. Yolcu kapasitesi bu uçakların 70 ve 90 koltuğa çıkacaktı.

Ancak planlar beklendiği gibi gitmedi. Şirketin Almanya hisselerini elinde bulunduran Daimler Benz şirketi bu pazardan çekilme kararı alınca imalat hattı kapandı. Şirket iflas sürecine girdi.

Projeler ayrıldı. 328 turboprop ve jet motorlu uçakların haklarını elinde bulunduran, işletmedeki uçaklara bakım-yedek parça ve modifikasyon hizmeti veren ayrı bir şirket kuruldu. 328 adını taşıyan bu şirket, geçtiğimiz ocak ayında ABD merkezli Sierra Nevada tarafından satın alındı.

Şirketin yönetimi Londra’da. Operasyon merkezi ise Münih yakınlarındaki Oberpfaffenhofen Havalimanı’nda. Halen şirketin ana görevi, hizmetteki 175 uçağa hizmet vermek.

Sirrea Nevada Corperation (SNC) şirketi komuta-kontrol sistemleri, bunlar hava araçlarına entegrasyonunun yanı sıra Dornier 328 uçaklarıyla ilgili projelere de imza atıyor. Üzerine farklı ekipmanlar koyan şirket, bu uçakları Amerikan Özel Kuvvetleri için modifiye ediyor. Halen Amerikan Hava Kuvvetleri’nin elinde 17 turboprop 328 uçağı bulunuyor.

Şirket daha önceden de Emniyet Genel Müdürlüğü için alınan Kingair350 tipi uçağını modifiye ederek insanlı istihbarat uçağı haline getirmişti.
...
http://kokpit.aero/yerli-yolcu-ucagi-dornier-328

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder