Savunma ve Stratejik Analizler

28 Haziran 2016 Salı

İlk ASELPOD İhracatını Gerçekleştiren Aselsan Temmuz Ayında HvKK’na Teslimatlara Başlayacak!

Haziran 2016 - Savunma ve Havacılık Dergisi

Aselsan bir yurt dışı müşteri ile ASELPOD Elektro-Optik [EO/IR] Hedefleme Sistemi teslimatına yönelik olarak 1o Haziran 2o16 tarihinde yaklaşık ABD$25 Milyon değerinde bir sözleşme imzaladı. Eurosatory 2o16 Fuarı sırasında konuşma fırsatı bulduğumuz bir Aselsan yetkilisi söz konusu sözleşme altında 16 adet ASELPOD’un teslim edileceğini ve ilk teslimatın 2o17 başlarında gerçekleştirileceğini kaydetti. Sözleşmenin imzalanması ve projenin kazanılması sürecinde SSM Uluslararası İşbirliği Daire Başkanlığının da önemli bir rolü ve katkısı olmuştur.

Podun kullanılacağı muharebe uçağına entegrasyon çalışması ise adı açıklanmayan müşteri ülkede gerçekleştirilecek. Bu çerçevede entegrasyon çalışmasının yanı sıra, podun monte edileceği pylonun [harici yük istasyonu] üretimi de yine bu ülke tarafından gerçekleştirilecek. Entegrasyon [güç, haberleşme ve görüntü aktarımı ile poddaki ve uçaktaki seyrüsefer sistemlerinin birbiriyle beraber çalışabilmesi] çalışmaları kapsamında kullanıcı Hava Kuvvetleri tarafından sağlanan uçağa ilişkin arayüz Aselsan tarafından ASELPOD için hazırlanarak ve yurt dışı müşteriye teslim edilecek, gerekli bazı yazılım tabanlı değişiklikler de yine Aselsan’ın desteği ile gerçekleştirilecek. 15 Haziran 2o16 itibariyle entegrasyon çalışmalarına başlanılmış durumdadır. Bu maksatla içi boş bir ASELPOD ilgili ülkeye gönderilmiştir. Böylece ASELPOD F-4E 2020 ve F-16C/D’nin ardından üçüncü bir muharip uçak tipine entegre edilmiş olacak.

Edindiğimiz bilgiye göre rekabetçi bir fiyat sunan Aselsan açılan uluslararası ihalede Lockheed Martin SNIPER XR ve Thales Group ürünü DAMOCLES Hedefleme Podları ile yarışmış ve kullanıcı “ASELPOD’un performansından memnun kaldığı ve özelliklerini beğendiği için” tercihini ASELPOD’dan yana kullanmıştır.

HvKK’nın gece, gündüz ve her türlü hava şartında hassas taarruz imkan ve kabiliyetlerini artırmak amacıyla başlatılan Hedefleme Podu Projesi kapsamında Aselsan, 26 Haziran 2oo6’da imzalanan ABD$51.5 Milyon değerindeki sözleşme altında F-16C/D ve F-4E 2020 Phantom II Uçaklarında kullanılmak üzere dört adet ASELPOD EO/IR Hedefleme Sistemi prototipinin mühendislik, fonksiyonel ve mühimmatlı uçuş ve atış testlerini gerçekleştirmiştir. Aselsan tarafından tamamen özgün, milli ve güncel teknolojiler kullanılarak yurt içinde geliştirilen ve 1’inci HİBMK işbirliği ile F-16 ve F-4E 2020 Phantom II Uçaklarına entegre edilen ASELPOD ile PO-III ve PO-IV Uçakları [F-16C/D Blok 40M/50M ve Blok 50+] üzerindeki entegrasyon ve sertifikasyon çalışmaları kapsamında ABD’nde Lockheed Martin tesislerindeki Sistem Entegrasyon Laboratuvarında yürütülen testler tamamlanmış ve söz konusu testlerden geçen prototip için Test Uçuş Emniyet Kurulu onayı alınmıştır. Onayı müteakip başlanılan uçuş testleri de yine başarıyla sonuçlandırılmış ve ASELPOD F-16C/D Blok 40M/50M ve Blok 50+ Uçakları için sertifiye edilmiştir. Blok 50M ve Blok 50+ Uçaklarına entegrasyon çalışmaları kapsamında kaynak kodu ihtiyacı nedeniyle Lokheed Martin ile sadece ASELPOD’un uçak ile haberleşme ara yüzü için gerekli veriler paylaşılmış ve bu çerçevede AN/AAQ-33 SNIPER XR Gelişmiş Hedefleme Podu [ATP] komutları ASELPOD’a uyarlanmıştır. ASELPOD ayrıca mühendislik amaçlı uçuş testleri kapsamında bir CN235-100 Ulaştırma Uçağına entegre edilmiştir.

Edindiğimiz bilgiye göre ASELPOD EO/IR Hedefleme Sistemi için yürütülen sistem kalifikasyon çalışmaları Mayıs 2o16 içinde tamamlanmış ve ASELPOD seri üretim için hazır hale gelmiştir. HvKK için kabul uçuşlarına başlanılmış ve ihracatı gerçekleştirilen müşteri ülke Hava Kuvvetleri pilotları da Türkiye’ye gelerek ASELPOD entegre edilmiş F-16 Uçakları ile Türk Hava Kuvvetleri pilotları ile birlikte uçuşlar icra etmiş ve atış testleri gerçekleştirmiştir. Testler için gelen pilotların Hedefleme Podu kullanım tecrübesine sahip deneyimli pilotlar olduğuna dikkat çeken Aselsan yetkilisi pilotların kendilerine sistemi oldukça başarılı bulduklarını ifade ettiklerini söyledi.

Aselsan, üretimi tamamlanan 4 ASELPOD prototipini Temmuz-Ağustos aylarında HvKK’na teslim edecek. Mühendislik ve kalifikasyon çalışmaları için üretilen prototip halihazırda Sistem Entegrasyon Laboratuvarı [SEL]’nda kullanılmaktadır. Podların teslimatı öncesinde kabul süreci kapsamında resmi atış testleri yapılacak. Haziran ayı içinde söz konusu atış testlerinin icra edilmesi planlanmıştır. Şirket yetkilisine göre daha önce kendileri tarafından gerçekleştirilen deneme maksatlı atış testinde hedefe 1m hassasiyetle vuruş yapılabilmiştir.

Hedefleme Podu Projesi’nin ikinci aşamasını oluşturan Seri Üretim Fazı altında ise F-16C/D Uçakları için 16 ASELPOD üretilerek HvKK’na teslim edilecektir. Edindiğimiz bilgiye göre 16 podun tedariki için gerekli SSİK Kararı 9 Mart 2o16 tarihinde gerçekleşen toplantıda alınmıştır. Seri Üretime yönelik sözleşme görüşmelerine Aselsan ile SSM arasında 15 Haziran 2o16 itibariyle devam edilmekteydi. Sözleşmenin yakın bir gelecekte imzalanması bekleniyor. Aselsan yetkilisinden edindiğimiz bilgiye göre 16 adetlik ilk paketin ardından HvKK tarafından partiler halinde toplam 73 adet ilave ASELPOD tedarik edilecektir.

(4+16+73= 93)

Aselsan ASELPOD üzerindeki geliştirme çalışmalarına da parelelinde devam etmektedir. Bu kapsamda örneğin data link [çift yönlü (up/down link)] geliştirme çalışmalarına devam edilmektedir. Sistemde gerçekleştirilecek iyileştirmeler daha sonra uygulanacak bir retrofit çalışması ile teslimatı gerçekleştirilen ASELPOD EO/IR Hedefleme Sistemlerine kazandırılacaktır.

3’üncü Nesil 3-5 Mikron Orta Dalga [MWIR] bandında çalışan 64ox512 piksel [LANTIRN’de 18o piksel taramalı detektör, SNIPER XR’de ise 64ox512 piksel çözünürlükte Focal Plane Staring Array detektör kullanılmakta] çözünürlüklü Odak Düzlemli Dizin [Focal Plane Array-FPA] tipi bir detektöre sahip yerli tasarım bir termal kamera [FLIR] ve 768x576 piksel siyah beyaz gündüz görüş kamerası [CCD-TV, Geniş ve Dar olmak üzere iki bakış açılı olduğu ve SNIPER ATP’deki gündüz görüş kamerasından daha yüksek çözünürlüğe sahip olduğu ifade edildi] ile donatılan ASELPOD, dört eksende hareket edebilen bir gimbala sahiptir. Flaş Lambalı Lazer Mesafe Bulucu ve Hedef İşaretleyiciye sahip envanterdeki emektar AN/AAQ-14 LANTIRN hedefleme podu ve AselFLIR-300T FLIR sisteminin aksine ASELPOD’da SNIPER XR Hedefleme Podu’nda olduğu gibi Diyot Pompalı Lazer Mesafe Bulucu ve Hedef İşaretleyici kullanılmaktadır. Böylece ASELPOD ile 20.oooft’in [Flaş Lambalı Lazer için azami çalışma irtifası 25.oooft olarak verilmektedir] üzerindeki irtifalardan hassas hedef işaretlemesi/angajmanı mümkün olabilecektir. Temel görevi hedefleme podu olan ASELPOD, termal kameranın Süper Geniş Bakış Açısı [SFoV] modunda pilota sunduğu 28x21°’lik [AN/AAQ-13 LANTIRN Seyrüsefer Podu ile aynı, SNIPER XR’de ise bu özellik yok] görüş açısı sayesinde gece şartlarında seyrüsefer sırasında da kullanılabilecek. Yazılımın milli olması sayesinde Süper Geniş Bakış Açısı ile elde edilen termal kamera görüntüsü uçaktaki HUD’a yansıtılabilmekte. Termal kamerada ayrıca Geniş ve Dar olmak üzere iki ilave bakış açısı bulunmakta. ASELPOD, sıvı soğutmalı AN/AAQ-14 LANTIRN [zamanla sızıntı yaşanmakta ve bu durum merceğin ömrünü ve performansını olumsuz yönde etkilemektedir]’in aksine hava soğutmalı bir hedefleme podudur.

2.35m uzunluğunda, 43cm genişliğinde ve 235kg ağırlığındaki ASELPOD, kızılötesi veya gündüz kamerası [siyah beyaz] videolarında aynı anda sekiz hedefe kadar Nokta ve Alan izlemesi yapabilmektedir. Podun sensörlerin yerleştirildiği gimbal kısmı geriye doğru -15o° ve yukarıya doğru +45º hareket edebilmekte. 3x optik ve 2x/4x ve 8x olmak üzere üç sayısal büyütmeye sahip olan ASELPOD’un 25km menzilden lazerle hedef işaretlemesi yapabileceği ve 45km menzilden bir F-16 uçağını, 15km menzilden ise bir ana muharebe tankını tespit edebileceği iddia edilmektedir. Podun azami menzili ise HvKK tarafından 55km olarak açıklanmıştır. 128GB kapasiteli Katı Hal Kayıt Cihazı ile donatılan ASELPOD’un bu sayede ortalama sekiz sortilik uçuş kayıtlarını saklayabilecek kapasiteye sahip olduğu belirtildi. Seri Üretim aşamasında bu kapasitenin daha da artırılabileceği ve ilerleyen fazlarda sisteme HDMI özellikli kameraların veya ihtiyaç olması durumunda SAR radarının takılabileceğine dikkat çeken Aselsan yetkilisi, ASELPOD için bir dibrifing yazılımının da yine Aselsan mühendislerince hazırlandığını ifade etti. ASELPOD, dahili Ataletsel Ölçüm Birimi [IMU] sayesinde; belirlenen hedefin yerini, rotasını ve hızını hassas bir biçimde tespit edebildiği için taşıyıcı uçak Lazer Güdümlü Bombalara ilave olarak INS/GPS güdümlü hava-yer mühimmatını da büyük bir hassasiyetle kullanabilmekte ve kendi INS sisteminde arıza meydana geldiğinde ASELPOD üzerinden seyrüseferini gerçekleştirebilmektedir. Seri Üretim Fazı altında kazanılması hedeflenen çift yönlü, kriptolu sayısal data link kabiliyeti [videolar şifrelenerek gerçek zamanlı olarak yere indirilebilecek ve gerektiğinde yer istasyonundan ya da diğer dost unsurlardan görüntü alınabilecek] sayesinde hem ASELPOD Hedefleme Podu fonksiyonun yanı sıra Keşif Podu olarak da kullanılabilecek, hem de İleri Hava Kontrolörleri uçaklara uçuş esnasında yön tarifi ve hedef görüntüsü iletimi yapabilecektir.
http://monch.com.tr/TR,866/ilk-aselpod-ihracatini-gerceklestiren-aselsan-temmuz-ay-.html?_tag1=636022876910000000

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder